Wat en hoe leren de kinderen
Uw kind krijgt gedurende het blok lessen aangeboden op zijn of haar eigen niveau. Kinderen doen bijvoorbeeld een tikspelletje, waarbij elk kind op het eigen niveau mee kan doen. Doordat de aandacht bij het spelletje ligt, wordt er onbewust geleerd om met het hoofd onder water te gaan, of om zich al trappelend te verplaatsen.
“Maar ik zie niet wat ze leren!” En hier zit juist de kracht! Kinderen bouwen met elkaar torens door op elkaars benen te staan, of op de nek te klimmen. Het bouwen van torens gaat gepaard met vallen en opstaan. Ongecontroleerd in het water vallen en weer gaan staan. Dit is wat kinderen nodig hebben als ze met elkaar van de glijbaan gaan of een mat met klasgenootjes omgooien!
Zoveel mogelijk tijd besteden aan de daadwerkelijke activiteit zodat er (onbewust) veel wordt geleerd!
Kinderen leren bijvoorbeeld door middel van het zoeken naar afbeeldingen om onder water te gaan en te blijven. Afhankelijk van het kind kan de opdracht zijn om juist een koe op te halen, of gewoon iets te zoeken en dat op de verzamelkaart te leggen. Het gebruiken van duikbril hoort ook bij de les!
Plezier staat voorop, omdat dit een van de belangrijkste voorwaarden is om te leren (en te blijven leren).
Van groot belang is dat er zo min mogelijk tips worden gegeven over technieken, omdat dit relatief weinig effect heeft op kinderen van jonge(re) leeftijd.